data dodania: , w kategorii: okolice

Wyjazd nad morze to okazja, by skorzystać z bogactwa smaków, jakie dają nam ryby. Smażone, gotowane i pod każdą inną postacią. Kuszą zapachem , który, połączony z nadmorską bryzą, zapachem morza, szumem fal i krzykiem mew stanowi o klimacie nadmorskich miejscowości.

Ale ryby powinny gościć na naszych stołach nie tylko od święta czy przy okazji nadmorskiego wyjazdu. To bardzo przykre, że my, Polacy zjadamy zaledwie 13 kg ryb w ciągu roku, a dla porównania Japończyk zjada 65 kg a Norweg 46 kg ryby. A przecież ryby to bogactwo nie tylko smaku, ale też składników odżywczych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego ciała.  

Ryba dobra nie tylko nad morzem

Jedzenie ryb i owoców morza zapobiega chorobom krążenia, miażdżycy, alergii i nowotworom. Pod koniec pierwszego roku życia dziecka powinno się mu już podawać ryby, czerpiąc z bogactwa wartości odżywczych. Owszem, ryby stare, długo rosnące często bywają skażone szkodliwymi substancjami, które przedostają się do ekosystemu i zanieczyszczają akwen. Tak jest z rybami bałtyckimi, które zmuszone są żyć w zanieczyszczonym Bałtyku, i w ich surowym mięsie stężenie szkodliwych substancji jest bardzo wysokie. Jednak obróbka termiczna powoduje, że to stężenie spada bardzo mocno, podczas smażenia zawartość szkodliwych substancji zmniejsz się o 70 procent, co oznacza, że ich spożycie nie szkodzi twojemu organizmowi.

Zdrowy jak ryba

Ryby to pokarm niskokaloryczny, stosowany w diecie. Nie mogą myć tylko przyrządzane w panierce. Ryby dostarczają do organizmu pełnowartościowe białko, lepiej przyswajalne niż białko z mięsa. Mięso ryb bogate jest w fosfor, magnez, żelazo oraz potas. W rybach znajdują się też witaminy. Chude ryby dostarczą do twojego organizmu więcej witamin z grupy B, a tłuste zawierają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli witaminę A, która jest niezbędna dla prawidłowego wzroku, witaminę D, która z wapniem i fosforem odpowiada za prawidłową budowę kości i zębów, oraz witaminę E, która z NNKT zawartymi w tłuszczu ryb odpowiada za młody wygląd i gładką skórę. Właśnie, NNKT. NNKT to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których nasz organizm nie wytwarza sam i trzeba je dostarczać wraz z pożywieniem. NNKT to kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, wspomagające organizm w profilaktyce chorób serca, układu krążenia. NNKT to lepsza pamięć, lepsza zdolność kojarzenia. Jedząc NNKT zmniejszasz ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera czy demencję, będziesz miał lepszy wzrok, zmniejszyć ryzyko zachorowania na osteoporozę, ale też wzmocnisz swój układ odpornościowy.  

Jakie ryby bałtyckie kupować?

Wg naszej oceny, kupuj wszystkie, które ci smakują, jednak pamiętaj, aby kupować ryby, które nie są zagrożone wyginięciem. Kupując ryby z zagrożonych gatunków troszczysz się o środowisko naturalne. Pomyśl, gdyby każdy z nas chciał spróbować płetwy rekina… Zabrakłoby rekinów… Dlatego my, w Lazurowym Brzegu polecamy czerniaka, czyli popularnie zwanego dorsza bałtyckiego, flądrę, oraz szproty  i śledzie. Ich smak znamy wszyscy, a bez smażonego dorsza czy flądry nie ma udanego urlopu.

Smażona rybka nad morzem

Szukając zaś pyszności do zjedzenia i posmakowania w lokalnych knajpach i restauracjach Kołobrzegu i Mielna, szukajcie ryb. Steak i kebab zjecie wszędzie, a nad morzem wyjątkowo smakują ryby przyrządzone na tysiąc sposobów. My lubimy te proste smaki smażonej w budce ryby, ale też doceniamy te bardziej wyrafinowane, zupę rybną, dorsza pieczonego z orzechami lub w sosie koperkowym … Dla nas też morze i ryba to jedno.